Project Description
Viaduct Noothoven van Goorstraat – Gouda
Nieuwbouw betonnen kunstwerk
Opdrachtgever
Gemeente Gouda
Hoofdaannemer
Gebr. De Koning
Project omschrijving
Foto album
Het viaduct in de Noothoven van Goorstraat te Gouda, welke ook een gefundeerde toerit bevat, vereist vervanging vanwege ernstige betonschade veroorzaakt door ASR-aantasting. Hierdoor was het viaduct ook al geruime tijd afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Gebr. De Koning is door de gemeente Gouda geselecteerd om dit project uit te voeren.
Aanpak van Gebr. De Koning
Gebr. De Koning hanteert een zorgvuldige aanpak waarbij zowel ontwerp- als uitvoeringskeuzes nauwkeurig zijn afgestemd op de omgeving. Het viaduct bevindt zich direct naast het drukke stationsgebied en ligt klem naast het spooremplacement. Verder mag het verkeer over de Spoorstraat, die onder het viaduct door loopt, maximaal een week en 3 weekenden gestremd worden. Het project omvat twee hoofdcomponenten: het viaduct en de oostelijke toerit.
In samenwerking met Lek Sloopwerken B.V. zijn de sloopwerkzaamheden uitgevoerd, waarbij tijdens slechts 1 weekendafsluiting minimale hinder voor de omgeving is nagestreefd. Geavanceerde sloopapparatuur zoals een sloopkraan met booster en betonschaar werd ingezet.
Na de sloopwerkzaamheden is gestart met de trillingsvrije paalfundering van de toerit. Beide delen van het project maken gebruik van betonnen elementen, een combinatie van prefab met in-situ. Direct na de sloopwerkzaamheden van het viaduct zijn de werkzaamheden aan de landhoofden van het viaduct en de landhoofdbalk van de toerit begonnen.
Na voltooiing van de in-situ werkzaamheden zijn de betonwerkzaamheden voortgezet met prefab elementen voor het viaduct. Allereerst worden de prefab betonnen elementen binnen onze eigen faciliteiten gerealiseerd en middels elektrische vrachtwagens op het project geleverd. Tijdens een tweede weekendafsluiting worden de steunpunten van het viaduct geplaatst, gevolgd door het aanbrengen van de brugdekken welke vooraf voorzien zijn van metselwerk. De druklaagwapening wordt zorgvuldig aangebracht, samen met een tijdelijke voorziening om onderlinge verschillen in zetting tijdens het storten te voorkomen. Na het storten van de druklaag worden prefab betonnen stootplaten aan het viaduct gemonteerd. Vervolgens wordt de bekisting verwijderd en worden alle details afgewerkt voor een duurzame en functionele vernieuwing van het viaduct.
De laatste fase van het project omvat diverse cruciale stappen voor de toeritconstructie. Hierbij worden in de 3e en laatste weekendafsluiting eerst de prefab betonnen dekplaten en hangschorten gemonteerd, wat gevolgd wordt door het zorgvuldig aanbrengen van druklaagwapening. Na deze voorbereidingen wordt de druklaag gestort, waarna de bekisting wordt verwijderd en de prefab betonnen stootplaten aangebracht. Zo wordt de toerit tot in detail afgewerkt, wat resulteert in een solide en functionele nieuwe infrastructuur.
Naast de hoofdwerkzaamheden wordt gelijktijdig een betonnen trapconstructie stap voor stap gerealiseerd, wat een wat langere uitvoeringsperiode vergt. De fasering omvat onder andere de initiële realisatie van de funderingsvloer, gevolgd door de nauwkeurige plaatsing van binnenmuren om de structuur te definiëren. Daarna wordt een zelf geprefabriceerde trap geïnstalleerd, wat essentieel is voor de toegankelijkheid en functionaliteit van het project.
Tijdens de uitvoering van dit project zijn er slechts drie weekendafsluitingen gepland, die cruciaal zijn voor de voortgang van het werk. Deze afsluitingen maken het mogelijk om met bouwmaterieel in de tunnelbak op de Spoorstraat te opereren en prefab onderdelen aan te voeren zonder de omgeving tot last te zijn. Buiten deze afsluitingen om kan dit niet, omdat het doorgaande verkeer op de Spoorstraat dan niet mag worden gehinderd.
De volledige weekafsluiting die tot de mogelijkheden van het contract behoorde is niet eens gebruikt, wat de hinder voor de omgeving enorm heeft beperkt!
Na voltooiing van de werkzaamheden voor het aanbrengen van de nieuwe fundering van de toerit en het betonwerk, zijn de afbouwwerkzaamheden gestart. Dit omvat onder andere het aanbrengen van metselwerk op de hangschorten, stalen voeten voor het leuningwerk, plaatsing van betonnen dekzerken, terugplaatsen van bestaande leuningwerk inclusief opnieuw schilderen, metselen van binnenwanden voor de trapconstructie, monteren van een toegangsdeur, metselen van de trap en buitenwanden, , mantelbuizen, voetpadverharding en rabatstroken, asfaltverharding, voegconstructie, installatie van openbare verlichting, en aanbrengen van een hydrofobeerlaag en anti-graffiti coating.
Deze gefaseerde aanpak waarborgt een gestructureerde voortgang van het bouwproces.
Bijzonderheden
Gebr. De Koning beschikt over uitgebreide expertise in werken nabij het spoor en heeft directe ervaring met opdrachten van ProRail, wat van cruciaal belang is voor de onderbouwing van alle projectkeuzes. Dit project omvat meerdere weekendafsluitingen gedurende de uitvoeringsperiode, waardoor de impact op het doorgaande verkeer tot een minimum wordt beperkt.
Daarnaast heeft Gebr. De Koning een gedetailleerd beheer- en onderhoudsplan opgesteld voor de komende 100 jaar. Hiermee wordt de duurzaamheid en functionaliteit van de nieuwe constructie gegarandeerd, zodat deze lange tijd veilig en optimaal gebruikt kan worden.
Dit project is gerealiseerd op basis van een UAV-gc contract. Ook deze contractvorm waarbij veel verantwoordelijkheden bij de aannemer liggen is Gebr. de Koning niet onbekend. Er zijn gedetailleerde plannen opgesteld, een volledig ontwerp gemaakt door De Koning Constructies, eisen geverifieerd en een gedetailleerd opleverdossier opgesteld waarin de kwaliteit wordt aangetoond. Het kwaliteitsstempel van De Koning zit er op!
Meer weten?
Heeft u vragen of ziet u mogelijkheden voor een toekomstig project? Onze medewerkers staan voor u klaar. Stuur een email naar info@gebrdekoning.nl of bel 078 6442644.
Bekijk ook deze projecten
Zware Kademuur – Rotterdam
ZWARE KADEMUUR – ROTTERDAM Binnenstedelijk kademuur Delfshaven ...