Project Description
Oplossen knelpunt Moezelweg
Aanbrengen grondkerende constructie

Opdrachtgever
Havenbedrijf Rotterdam

Hoofdaannemer
Swietelsky Rail Benelux bv



Project omschrijving
Foto album
Het project ‘Oplossen Knelpunt Moezelweg’ is uitgevoerd in onderaanneming en samenwerking met Swietelsky Rail Benelux BV en Hamer Infra, in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en ProRail. De aanleiding voor dit project was de noodzaak om ruimte te creëren voor CO2- en Waterstoftransportleidingen, wat resulteerde in een knelpunt in de leidingenstrook ter hoogte van de Moezelweg. Het doel was om de stamlijn langs de Moezelweg te verleggen en de leidingenstrook maximaal te verbreden met behulp van een grondkerende constructie.
De Aanpak van Gebr. De Koning
Gebr. De Koning heeft zich ingezet voor de succesvolle uitvoering van dit project. De nadruk lag op het aanbrengen van damwanden, wat als oplossing was vastgelegd in het EMVI-plan. In de praktijk bracht dit enkele uitdagingen met zich mee, die moesten worden omgezet naar een volledig uitvoerbare methode met bewezen efficiëntie.
Er werden specifieke aandachtspunten geïdentificeerd voor de uitvoering:
Grondkerende Constructie 1 (GC1) Tussenscherm 175 meter:
- Mobiliseren van de funderingsmachines tussen twee spoorlijnen (Havenspoorlijn en Stamlijn), waarbij de machines d.m.v. een overkluizing over het spoor, onder de spanningsloze bovenleiding door in positie zijn gebracht.
- Damwanden drukkend (trillingsvrij) aanbrengen in twee TVP’s, waarvan GDK slechts één TVP van 32 uur bruto heeft weten te benutten om zijn/haar kritieke werkzaamheden uit te voeren.
- Aanbrengen stalen deksloof en stalen leuningwerk op de grondkerende constructie.
- Opstellen werkplan incl. faseringstekeningen t.b.v. een integraal werkplan.
- Opstellen van keurings- en risicomatrices.
De EMVI-beloften waren geïntegreerd in de werkplannen van Gebr. De Koning om de uitvoering te waarborgen.
Bijzonderheden
Dit project was bijzonder vanwege de complexiteit van het damwandwerk en de uitdagingen bij het werken nabij hoogspanningslijnen en kwetsbare infrastructuur. De samenwerking tussen verschillende partijen, waaronder Swietelsky, Hamer Infra, ProRail, Havenbedrijf Rotterdam, en Arcadis, was essentieel om het project succesvol af te ronden. Gebr. De Koning heeft continu gewerkt aan het waarborgen van veiligheid en beheerste uitvoering onder de tijdsdruk van de Trein Vrije Periodes.
Dit project heeft laten zien dat Gebr. De Koning in staat is om complexe infrastructuuruitdagingen aan te gaan en met effectieve oplossingen te komen. Het succes van dit project was een gezamenlijke prestatie van alle betrokken partijen, en het resultaat was een tijdige verlegging van de stamlijn die voldoet aan de eisen van ProRail en Havenbedrijf Rotterdam.
Meer weten?
Heeft u vragen of ziet u mogelijkheden voor een toekomstig project? Onze medewerkers staan voor u klaar. Stuur een email naar info@gebrdekoning.nl of bel 078 6442644.
Bekijk ook deze projecten
Combiwand HES Hartel Tank Terminal
COMBIWAND HES HARTEL TANK TERMINAL Combiwand diepzeekade ...
Onderdoorgang / Tunnel A12 – Bunnik
Fietsviaduct Zoetermeer Fietsviaduct Blijswijkseweg Zoetermeer ...
Resonantietechniek – Gasunie
Resonantietechniek - Gasunie Trillingvrij buispalen aanbrengen ...