Project Description

header 1920x650 BoldersECT
blocked divider

Aanpassingen bolders ECT kade DDN

Aanbrengen extra bolders t.b.v. afmeren containerschepen

logo HBR

Opdrachtgever

Havenbedrijf Rotterdam

logo website De Koning

Onderaannemer

Gebr. De Koning

waterbouwkundige werken
materieel

Project omschrijving

Foto album

Gebr. De Koning voerde in bouwteam opdracht van Havenbedrijf Rotterdam NV aanpassingen uit aan de bolders van kade Delta Dedictaded North (DDN) bij Europe Container Terminals (ECT) in Rotterdam. Aan de zijde van de Europahaven zijn 16 extra bolders (1.500 kN) geplaatst om de groter wordende containerschepen voldoende veilig aan te kunnen meren. Ook kunnen de schepen door de extra bolders dichter achter elkaar gepositioneerd worden waardoor de kade efficiënter kan worden gebruikt.

Naast het aanbrengen van extra bolders zijn een 6-tal bestaande bolders omgewisseld voor ‘slimme’ bolders. Doordat deze bolders de kracht van de trossen meten, kan niet alleen de veiligheid in de gaten worden gehouden, maar ontstaat ook meer inzicht in de optredende krachten op de bolders. De slimme bolders zijn aangesloten op een solar systeem, zodat de meetgegevens realtime uitgelezen kunnen worden.

Onze Aanpak
De werkzaamheden zijn uitgevoerd terwijl de container terminal volledig in bedrijf bleef. Om de bolders te kunnen monteren is daarnaast gebruikgemaakt van een tunnel onder de kade, welke in verbinding staat met getijdewater. Op het gebied van veiligheid waren er dan ook de nodige veiligheidsrisico’s. Deze zijn vooraf samen met HbR en de ECT in kaart gebracht. Voor de risico’s zijn werkbare beheersmaatregelen vastgesteld.
Tijdens de uitvoering is er dagelijks overleg geweest met de planning van de ECT, waardoor we onze werkzaamheden konden uitvoeren terwijl de operatie van ECT te allen tijde doorgang kon vinden.

Het aanbrengen en aansluiten van de slimme bolders is in goed overleg met leverancier Straatman B.V. uit Zwijndrecht uitgevoerd.

De werkzaamheden omvatten:

Extra bolders:

  • Om de betonnen opstort te kunnen maken is vooraf de hoofdwapening van de kade opgezocht. Aan de hand hiervan is de definitieve locatie van de bolder bepaald, zodanig dat de hoofdwapening zoveel mogelijk intact kon blijven. Vervolgens zijn stekken geboord en verlijmd, bekisting geplaatst en is de opstort gestort.
  • Per bolder zijn 4 st gaten ø80mm geboord (boordiepte 800mm) door het dek van de kade.

Om de ankers M64 met volgplaten aan te kunnen brengen is er met een duikploeg vanuit de aanwezige tunnel onder de kade gewerkt.

  • De ankers zijn gefixeerd op een stalen ankermal. De ruimte tussen het geboorde gat en het anker is afgegoten met gietmortel.
  • De extra bolders zijn gemonteerd en de voetplaten zijn afgegoten met gietmortel. Vervolgens zijn de moeren op het juiste aandraaimoment afgespannen.
  • Om de zichtbaarheid op de kade te verbeteren zijn de opstorten van de extra bolders voorzien van rvs markeringsprofielen.

Slimme bolders:

  • Rondom de voetplaat van de bestaande bolder is vooraf een strook beton ingezaagd en vrijgehakt. Daarnaast zijn de bestaande moeren los gedraaid en is de bolder met voetplaat gedemonteerd.
  • Er is een aparte adapterplaat toegepast, zodat de bestaande draadeinden hergebruikt konden worden. Na montage van de adapterplaat is deze ondergoten met gietmortel en zijn de moeren afgespannen. De slimme bolder is vervolgens op de adapterplaat gemonteerd
  • De voeding van de slimme bolders gebeurd middels twee solar systemen. De bijbehorende accubakken zijn gemonteerd in de toegangsschachten van de tunnel. De zonnepanelen zijn op de kade gemonteerd. Vanwege kans op schade zijn de panelen beschermd door een in het werk gestorte betonnen wand met beschermbeugel. De bekabeling is aangebracht in rvs mantelbuizen.

Bijzonderheden

  • De werkzaamheden zijn uitgevoerd op een in dienst zijnde terminal. Dagelijkse uitvoeringsplanning is in goed overleg afgestemd met ECT. Hierdoor kon de operatie van ECT te allen tijde doorgang vinden.
  • Om de extra bolders te kunnen monteren is gebruikgemaakt van de tunnel onder de kade, welke in verbinding staat met getijdewater.
  • De werkzaamheden van Straatman B.V. (leveren en aansluiten slimme bolders en solar systemen) zijn door Gebr. de Koning gecoördineerd.
  • Dit project toont onze expertise en inzet voor complexe haveninfrastructuurprojecten. Samen met Havenbedrijf Rotterdam hebben we de veiligheid en efficiëntie van de havenactiviteiten verbeterd.

Meer weten?
Heeft u vragen of ziet u mogelijkheden voor een toekomstig project? Onze medewerkers staan voor u klaar. Stuur een email naar info@gebrdekoning.nl of bel 078 6442644.

  • 6. BoldersECT
  • 5. BoldersECT
  • 4. BoldersECT
  • 3. BoldersECT
  • 2. BoldersECT
  • 1. BoldersECT

De Koning Materieelverhuur

Op zoek naar damwand, graafmachines, shovels, kranen of heistellingen voor uw project?
De Koning heeft 20.192m2 damwand op voorraad en verhuurt haar materieel aan diverse partners.

Bekijk ook deze projecten